Space Engineers

Info, reviews, tips and opinions about games, DLCs and demos.
Post Reply
Larry Gumpert

Space Engineers

Post by Larry Gumpert »

Anbefaler Space Engineers på det sterkeste.

I samme ånd som Minecraft, er dette et builder spill hvor man (hvis man ønsker) starter spillet alene med få ressurser å starte med.

Deretter er det bare å sette gang med å samle flere ressurser og bygge i vei.

Man starter gjerne med å bygge en liten base,samle ressurser nok til å kunne bygge noe som kan skape strøm (vindmøller, solpanel). Deretter maskiner som prosesserer innsamlet malm til metaller. De forskjellige metallene brukes så til å lage deler som igjen brukes til å effektivisere produksjonen.

Når produksjonen er oppe og går, kan man begynne å konstruere mer komplekse elementer, som romskip og terrengfartøy. Disse kan utstyres til å utfylle diverse formål, som transport, utforskning og utvinning av malm.

Selv om det blokkbasert når man bygger, ikke ulikt Minecraft, er det en grunn til at det heter Engineers. Lagringkapasitet, vekt og motorkraft er noe man må ta hensyn til. Avhengig av om man er på en planet (Jorda, Mars, Månen) eller på en astroide, så er det også en liten ting kalt tyngdekraft som man også må ta hensyn til.

I tillegg kan man lage intrikate systemer med samlebånd for å kunne flytte gjenstander og ressurser fra et sted til et annet og få automatisert produksjonen av de delene man trenger for bygging.

Det er selvfølgelig pang-pang i spillet også. Det er NPC'er som kan ha ressurser du er ute etter og som ikke gir fra seg dette uten kamp. Her skal jeg innrømme at jeg ikke har testet ut så mye ennå, men man blir nødt til å bygge opp et forsvarsverk og/eller fartøy som kan brukes til angrep.

Tilslutt så er det selvfølgelig en multiplyerdel som jeg ikke har testet ut i det hele tatt. Det er kun en 4 spiller co-op på Xbox slik jeg har forstått på ikke dedikerte servere (dette er noe de jobber med).

Jeg koser meg ihvertfall mye med Space Engineers, selv om kontrollene i spillet kan være litt overveldende i starten. Hvor Minecraft er Lego City, er dette Lego Technic.
Post Reply