VR

General gaming news and discussions
Post Reply
User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

VR

Post by Kebabkongen » 29 Oct 2016, 09:39

Sammen med jorgmeister og Larry Gumpert fikk jeg muligheten til å teste HTC Vive VR System (på en PC med Nvidia GTX 1080) i går kveld. Her følger en liten oppsummering av opplevelsene.

Teknisk virker utstyret veldig solid, det er høy presisjon på posisjon til headsettet og kontrollerne (man har en i hver hånd). Alt beveger seg nesten uten lag og opplevelsene flyter veldig fint.

Grafikken og visuell opplevelse er ikke på topp, man ser kantene på brillene og linsene, samt individuelle piksler med litt mellomrom. Største problemet til VR er bevegelse i spillet, man må portere seg fremover, det er umulig å benytte seg av vanlig bevegelse uten å bli umiddelbart dårlig. Dette fordi hodet og kroppen ikke skjønner at det er mulig å bevege seg fremover mens man egentlig står stille (= uggent).

Den beste spillopplevelsen fikk jeg i Portal som passer ypperlig til VR. Man må bevege seg rundt, se seg rundt, trykke på knapper og flytte objekter for å løse oppgavene, noe VR er perfekt til. Resten av det vi prøvde var demoer og mens spesielt den siste demoen var flott grafisk, rettferdiggjør det på ingen måte innkjøp av systemet (med mindre man er gadget freak og ønsker å teste dagens VR teknologi).

Det største ankepunktet er ikke det tekniske, det fungerer fint, men utvalget av spill og andre opplevelser. Det er ingen trippel A spill som duger enda og det er vanskelig å integrere dette systemet i skytespillene vi er vant med fra konsoll.

Personlig er dette per nå ikke noe for meg, men jeg gir det gjerne noen år og håper både teknologien og utvalget av spill blir mer solid.

Foreløpig er ikke dette for konsumermarkedet, det krever en high-end PC, samt utstyret i seg selv som ligger på rundt 8000,-. I tillegg må man ha minst 3x3 meter med plass for å fullt utbytte av VR-opplevelsene, samt mulighet til å skru opp to passive basestasjoner oppunder taket i rommet.
htc-vive-larrygumpert.jpg
htc-vive-jorgmeister.jpg
htc-vive-kebabkongen.jpg
htc-vive.jpg
Mer info på: https://www.vive.com/eu/

User avatar
jorgmeister
Posts: 1128
Joined: 07 Apr 2006, 09:59

Re: VR

Post by jorgmeister » 29 Oct 2016, 20:15

Jeg var mer hypet enn både kebabkongen og larry gumpert tilsammen, og av den grunn sitter jeg faktisk igjen litt skuffet. Opplevelsen var flott, men ikke så fantastisk og revolusjonerende som jeg hadde sett for meg. Grafikken var grei nok, men 8k hadde gjort susen. Er usikker på om det grafiske ikke ble så fantastisk fordi jeg ikke fikk tilpasset brillene godt nok, eller om det faktisk "ikke er bedre". Ledningene plaget meg ikke så mye, men trådløst hadde helt klart vært å foretrekke. Alt i alt mange bra små demoer, men de store spillene lar seg nok fortsatt vente på. Høydepunktet var denne demoen av ett kommende spill.
phpBB [video]


Jeg står over denne generasjonen, men holder døren oppe hvis MS lanserer noe VR med scorpio. Mest sansynlig slenger jeg meg på om 5 år når jeg kanskje har ett hus/rom stort nok til å dedikeres til VR og grafikken og brukervenligheten er enda bedre.
Image

User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

Re: VR

Post by Kebabkongen » 01 Nov 2016, 00:40

Phil Spencer om VR:
VR will come to Project Scorpio when it doesn’t feel like “demos and experiments”.

I don’t know, just to be honest, I love the technology behind VR. I have an HTC Vive, I have an Oculus Rift. I’ve used the PlayStation VR device a lot in demos and stuff.

I don’t think the creators in the game space have yet found – well, they haven’t obviously perfected the craft of building VR games, It’s so early, I think we’re a couple of years before we’ll really see that hit mainstream.
Les mer: http://stevivor.com/2016/11/xboxs-phil- ... periments/

User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

Re: VR

Post by Kebabkongen » 02 Nov 2016, 09:36

DinSide har testet Playstation VR: http://www.dinside.no/video/_xJnXNaX8PM

User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

Re: VR

Post by Kebabkongen » 08 Nov 2016, 17:17

Har du kraftig nok PC til å kjøre dagens VR-løsninger? Sjekk ut med VRMark.

Last ned VRMark: http://www.futuremark.com/benchmarks/vrmark
Les mer på DinSide: http://www.dinside.no/data/vrmark-forte ... k/64258753

User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

Re: VR

Post by Kebabkongen » 19 Nov 2016, 09:41

Project Alloy er Intels VR-headsett, men byr på blandet virkelighet

http://itavisen.no/2016/11/19/slik-er-d ... ect-alloy/

User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

Re: VR

Post by Kebabkongen » 23 Nov 2016, 11:18

Xbox One game streaming kommer til Oculus Rift på Windows 10 PC 12. desember:
The new Xbox One Streaming to Oculus Rift app connects to your Xbox One via your home network. Once connected, your console’s video output is streamed to your Rift headset and projected onto a massive screen in your choice of one of three immersive VR environments: “Citadel,” “Retreat” and “Dome.”
http://news.xbox.com/2016/11/22/xbox-on ... ulus-rift/

User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

Re: VR

Post by Kebabkongen » 13 Dec 2016, 00:15

Se video av lanseringen som nevnt over.

phpBB [video]


Og sånn i tilfelle denne har gått i glemmeboken:

phpBB [video]

User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

Re: VR

Post by Kebabkongen » 28 Aug 2017, 20:50

Microsoft Mixed Reality to get support for SteamVR, Minecraft and Halo starting this holiday season
Microsoft is bringing SteamVR, Minecraft and more to Windows Mixed Reality this holiday season. Even better, you won't need a $2,000 PC to make it all happen.
https://www.windowscentral.com/microsof ... craft-halo

User avatar
Kebabkongen
Posts: 3622
Joined: 06 Apr 2006, 20:49

Re: VR

Post by Kebabkongen » 08 Oct 2017, 08:45

We learned with Kinect and the Wii that just translating a typical game experience to VR is not a winning strategy. It’s the oddball VR-specific stuff that makes it sing. It wasn’t something we wanted to distract developers with this year.
http://wccftech.com/penello-didnt-want-developers-vr/

Post Reply